Räknar ner emot jul...

.... för nu är det mörkt och tråkigt ute! När man bor på landet är det galet mörkt denna årstid. Jag gillar alla årets månader, men november har jag lite svårt för, mörkt, blött och ruggigt. December är mysigt med alla ljus och pyssel inför julen. Januari är sådär, mörkt och kallt, i februari börjar man känna att ljuset kommer och man kan ofta åka lite skidor och sånt kul! Sen är det VÅR!!! Härligt! och så om o om igen.......
 
Fredagen innan första advent ska vi ha huset fullt med folk på glöggkväll. Då vill jag ha det färdigpyntat! Ljusslingorna är ute på balkongen dock ej tända än. Börjar så smått att byta lite gardiner och plocka fram doftljus. Hänga fram halmkransar m.m. väntar till någon dag innan fredagsglöggen med alla ljusstakar och stjärnor. Har riggat min nya kökslampa med fejkgrangirlang, blir rött band runt till första advent också. När jag hade gjort det suckade yngsta dottern 11 år , "men mamma det är ju en månad kvar till advent" skakade på huvudet och gick därifrån....
 
Det är så mysigt med julkänslan i huset. Jag tröttnar dock ganska snabbt efter julen och till tjugondag knut åker allt ut:) Nu håller vi dessutom på att bygga om ett rum på övervåningen, nedervåningen är rätt ok förutom att det står en säng på högkant bakom Bosses fåtöljer. På övervåningen finns det en gång in till vårt sovrum bland allt som vi flyttat ut från renoveringsrummet. Klart till jul?? Beror på om snickaren och målaren i det här huset orkar jobba på ordentligt:)
 
Idag ösregnar det och är +6, inatt ska tydligen första snöovädret dra in över oss och 5 cm nysnö ska falla, vi får väl se. Hade ju varit bra med minusgrader först så det frös under, blir trist med snö och lera......
 
Snart jobbet- kväll idag, imorgon ska jag vara ledig, Pauline kommer hem från Malmö och vi ska umgås- mysigt- ska väl göra en rejäl insats i vårt byggprojekt också! Blir nog tom några familjemiddagar, alla är hemma nu några dagar- ska bli kul! Söndag åker Rolf på övning och Pauline till Malmö igen. Då är det Ida och jag som sköter ruljangsen ett tag!
 
Min älskade Vital har fått bihåleinflammation, snart 19 år och med dåliga tänder, vi kör en penicillinkur nu och hoppas det blir bra, håll tummarna! Han var lite lugnare än vanligt igår, han hade feber stackaren, men efter ett dygn på penicillin stimmade han runt i hagen idag igen, men snäll att spruta är han trots sitt något livliga temperament!
 
Vi hörs:)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0