Det lackar mot jul...

...och inte har jag huggit nån gran än, får bli imorn:)

Just hemkommen från Jönköping, kompletterat lite julklappar och hämtat Pauline som är hemma över jul. Intressant att just det jag ska ha är extremt krångligt. Vi skulle köpa en keyboard till Ida (hon läser inte bloggen så ni får inte skvallra) det behövdes då en adapter till vägguttaget...denna adapter letade tre personer efter i en halvtimme....det slutade med att vi fick åka hem utan den, de ska skicka den hem till oss...sen skulle jag ha ett par nya vinterstövlar för mina har gått sönder inuti, efter 4 skoaffärer fick jag sluta leta för då stängde A6:( Fick åka hem utan stövlar och adapter...men det broderade vi beställt hade iaf äntligen anlänt till Charlies Häst och Hund:)

Fördelen med att shoppa mellan 18.30 och 20.00 på kvällen är att det inte är så mycket folk!
Men har lite kvar att fixa imorn, och så lite jobb mellan 13-16..sen julledig i 4 dagar:)



Och apropå julens antågande så kommer här efterfrågat recept på Vörtbröd,
hade tappat bort det men min mamma har koll så här finns det igen:)

Julvört, två stora bröd.

100 gr smör
1  flaskajulmust 33 cl
1 flaska porter 33 cl
1 dl honung
1 dl mörk sirap
75 gr jäst
1,5 msk salt
1,5 msk ingefära
3 msk pomeransskal
1 tsk malda kryddnejlikor
1,5 dl russin
2 1/2 dl rågsikt

Smält smöret i en kastrull, häll sen på julmust, porter,honung, sirap och värm till 37 C.
Lös jästen i några dl av degspadet, häll sen på alla kryddor och resten av degspadet.
Tillsätt mjölet och russinen. Arbeta degen och jäs sen minst 30 min gärna längre.
Arbeta sen degen på bakbord och forma två stora ovala bröd, lägg på en plåt och jäs 30 min till. Sen i ugnen på 175 grader i 60 min. När de är klara så linda gärna in dem i handdukar då de svalnar.

Lycka till!

Nu blir det bingen- sov gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0