Tänk på vad du kan göra...

...och inte på vad du inte kan göra!



Ibland känns det verkligen som om man är i ett ekorrhjul...saknar tid och möjlighet för rekreation dvs rida våra hästar, ta långa promenader i skogen, att bara vara utan att få dåligt samvete. Varje dag är uppbokad med massor av tider att passa och saker som måste göras, och så det som borde göras men inte hinns med. Undrar om man kan vända varje tanke till en positiv tanke, vissa dagar just nu känner jag att jag inte ens vill prata i telefon med nån för det känns som om det enda jag gör är att gnälla på det mesta. Ibland skulle man kunna, men orkar inte alltid stressa som en idiot för att hinna med allt och ibland är man bara helt slut.

Som den KBT anhängare jag är så är det bara att inse att jag måste jobba med min egen hjärna!! Ta tag i mitt liv. Mental träning. Förändra tankegångarna, hitta något positivt i allt, inte gräva ner sig för att det inte alltid blir som man vill och tänkt sig....jag är ju en planerande människa och gillar när planen följs...Idag känns det bättre än igår för hela huset blev städat när jag var sur som bara den, det har varit ett dåligt samvete flera veckor nu, massa saker som står och som man borde fixat för länge sen. Fast jag vet inte riktigt varför humöret var i botten. Bara hade en så urtaskig dag, men sen avslutade jag kvällen med hästarna- konstigt vad de gör för humöret- även om man ibland kan bli en aaanings trött på dem när de hittar på hyss!


Avslappnad- ja!



Ett av mina problem (vilket jag nog inte är ensam om) är det dåliga samvetet för att man inte hinner med allt som man borde och att jag blir oerhört irriterad och sur då jag inte kan göra det jag skulle vilja!!! Det där sista låter ungefär som man är i trotsåldern...det kanske man är när man snart ska träda in i vuxenvärlden?

Mindfulness- här och nu- känn efter!



Ida i solnedgången på Kamala Beach, minnena av vår resa kommer vi att ha med oss hela livet!


Kommentarer
Postat av: Jessie

Du skulle varit med på ACT-kursen hör jag! =) Det kallas ju för trejde vågens KBT och är helt okej. Den har ju fått mig att äntligen (efter minst ett års funderande) köpa mig mitt skrivbord.

Att få göra nåt man verklgien vill och mår bra av ibland är som rena medicinen för själen! Mera sånt! Skönt med sommar o fler ljusa timmar så man hinner med allt man vill... ;-) För det gör man väl då????? =)

2010-06-01 @ 06:54:00
Postat av: icka

Det är nog ingen dum idé att försöka ta det lite lungt ibland, ha tid att tänka efter och bara va. Men det är ju inget som är lätt och kommer av sig självt tyvärr, även om det borde vara det mest naturliga i världen. Och det där dåliga samvetet sen! När man bara vill stänga av telefonen och dra ner persiennerna.. Men då kommer samvetet krypandes, tänk om nån behöver få tag på mig?! Tänk om det händer nåt?! Och tänk om nån behöver mig just då och så går jag inte att nås?! Nä, det är nog nåt vi alla borde jobba mer på, i alla fall så att man inte känner en klump i magen eller får ett mindre sammanbrott så fort telefonen piper till. (ja jag är lite nervig med telefoner för tillfället)

Tycker i alla fall att du alltid gör ett bra jobb och är duktig som orkar med allt:)

Kram

2010-06-01 @ 11:42:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0